Kehidupan suami isteri Nabi Adam AS dan Siti Hawa di bumi mulai tertib dan sempurna
tatkala Siti Hawa bersedia untuk melahirkan anak-anaknya yang akan menjadi benih pertama
bagi umat manusia di dunia ini.
Siti Hawa melahirkan dua pasang kembar. Pertama, pasangan Qabil dan
adik perempuannyayang diberi nama 'Iqlima', kemudian disusuli pasangan kembar kedua Habil dan adik
perempuannya yang diberi nama 'Lubuda'.
Nabi Adam AS dan Siti Hawa, menerima kelahiran putera & puterinya itu dengan senang hati
dan gembira, walaupun Siti Hawa telah menderita apa yang lumrahnya dideritai oleh setiap ibu
yang melahirkan bayinya. Mereka mengharapkan dari keempat anak mereka akan
menurunkan anak cucu yang akan berkembang biak untuk mengisi bumi Allah dan menguasai
sesuai dengan amanat yang telah dibebankan ke atas bahunya.
Di bawah naungan ayah ibunya yang penuh cinta dan kasih sayang, maka membesarlah
keempat-empat anak itu dengan cepatnya melalui masa kanak-kanak dan melangkah ke alam
remaja, yang perempuan sesuai dengan qudrat dan fitrahnya menolong ibunya mengurus
rumahtangga dan mengurus hal-hal yang menjadi tugas wanita, manakala yang laki-laki
mencari nafkah untuk memenuhi keperluan hidupnya. Qabil berusaha dalam bidang pertanian
sedangkan Habil di bidang penternakan.
Kehidupan keluarga Nabi Adam AS dan Siti Hawa berjalan tertib sempurna diliputi rasa kasih
sayang saling cinta menyintai, hormat menghormati masing-masing meletakkan dirinya dalam
kedudukan yang wajar si ayah terhadap isterinya dan putera-puterinya, si isteri terhadap suami
dan anak-anaknya. Demikianlah pula pergaulan di antara keempat bersaudara berlaku dalam
harmoni damai dan tenang saling bantu-membantu, hormat-menghormati dan bekerjasama.
Keempat putera-puteri Nabi Adam AS akhirnya mencapai usia remaja dan memasuki alam akil
baligh dan keinginan terhadap hubungan kelamin semakin hari semakin nyata dan terserlah
pada diri mereka.
Demi menjaga kemurnian keturunan dan menghindari hubungan kelamin yang bebas di antara
putera-puterinya, Allah SWT memberi ilham dan petunjuk kepada Nabi Adam AS agar kedua
puteranya dikahwinkan dengan puterinya. Qabil dijodohkan dengan adik Habil, iaitu Lubuda
dan Habil dengan adik Qabil, iaitu Iqlima.
Cara yang telah diilhamkan oleh Allah SWT kepada Nabi Adam AS telah disampaikan kepada
kedua puteranya sebagai keputusan si ayah yang harus dipatuhi dan segera dilaksanakan
untuk menjaga dan mengekalkan suasana damai dan tenang yang meliputi keluarga dan
rumahtangga mereka.
Namun, rancangan yang diputuskan itu telah ditolak mentah-mentah oleh Qabil dengan alasan
bahawa ia tidak mahu mengahwini Lubuda, adik Habil kerana Lubuda tidak secantik adiknya
sendiri, Iqlima. Ia berpendapat bahawa ia lebih patut menikahi adiknya, Iqlima dan sekali-kali
tidak rela menyerahkannya untuk dikahwinkan kepada Habil. Dan memang demikianlah
kecantikan dan keelokan paras wanita selalu menjadi fitnah dan rebutan lelaki yang
kadang-kadang menjurus kepada pertentangan dan permusuhan yang sampai mengakibatkan
hilangnya nyawa dan timbulnya rasa dendam dan dengki di antara sesama ahli keluarga dan
sesama suku.
Kerana Qabil tetap berkeras tidak mahu menerima keputusan ayahnya dan meminta supaya
dikahwinkan dengan adik kembarnya sendiri Iqlima, maka Nabi Adam AS secara bijaksana
mengusulkan agar menyerahkan masalah perjodohan itu kepada Tuhan untuk
menentukannya. Caranya ialah bahawa kedua-dua puteranya harus menyerahkan korban
kepada Allah SWT dengan syarat bahawa barangsiapa di antara kedua puteranya itu diterima
korbannya, maka ia berhak menentukan pilihan jodohnya.
Qabil dan Habil menerima baik jalan penyelesaian yang diusulkan oleh ayah mereka. Habil
keluar dan kembali membawa peliharaannya, sedangkan Qabil datang dengan sekarung
gandum yang dipilih dari hasil tanamannya yang rosak. Kemudian kedua korban itu diletakkan
di atas sebuah bukit lalu pergilah keduanya menyaksikan dari jauh apa yang akan terjadi atas
kedua jenis korban tersebut.
Kemudian dengan disaksikan oleh seluruh anggota keluarga Nabi Adam AS yang menanti
dengan hati berdebar apa yang akan terjadi di atas bukit di mana kedua korban itu diletakkan,
terlihatlah api besar yang turun dari langit menyambar kambing korban Habil sedangkan
karung gandum kepunyaan Qabil tidak tersentuh sedikit pun oleh api dan tidak terjejas.
Oleh yang demikian, Habil diisytihar sebagai pemenang kerana korbannya telah diterima oleh
Allah SWT. Maka, dialah yang mendapat keutamaan untuk memilih siapakah di antara kedua
gadis saudaranya itu yang akan dinikahinya.
Dengan telah datangnya keputusan dari langit yang menerima korban Habil dan menolak
qurban Qabil, maka hancurlah harapan Qabil untuk menikahi Iqlima. Ia tidak puas hati dengan
keputusan itu, namun tidak ada jalan untuk menolaknya. Ia menyerah dan menerimanya
dengan rasa kesal dan marah sambil menaruh dendam terhadap Habil.
Ketika Nabi Adam AS hendak meninggalkan rumah, beliau mengamanahkan rumahtangga
dan keluarga kepada Qabil. Ia berpesan kepada Qabil agar menjaga baik-baik ibu dan
saudara-saudaranya selama ketiadaannya. Ia berpesan pula agar kerukunan keluarga dan
ketenangan rumahtangga dipelihara sebaik-baiknya, jangan terjadi hal-hal yang mengeruhkan
suasana atau merosakkan hubungan kekeluargaan.
Qabil menerima pesanan dan amanat ayahnya dengan kesanggupan akan berusaha sekuat
tenaga menjaga amanat ayahnya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah kata-kata dan janji
yang keluar dari mulut Qabil. Namun dalam diam dia mula merancang untuk melaksanakan
niat jahatnya dan melepaskan rasa dendamnya dan dengkinya terhadap Habil.
Tidak lama setelah Adam meninggalkan keluarganya, datanglah Qabil menemui Habil di
tempat penternakannya. Berkata ia kepada Habil: "Aku datang ke mari untuk membunuhmu.
Masanya telah tiba untuk aku lenyapkan engkau dari atas bumi ini." "Apa salahku? Dengan
alasan apakah engkau hendak membunuhku?" tanya Habil.
Qabil berkata: "Kerana korbanmu telah diterima oleh Allah sedangkan korbanku ditolak yang
bererti bahawa engkau akan mengahwini adikku Iqlima yang cantik itu dan aku harusmengahwini adikmu yang buruk itu."
Habil berkata: "Adakah berdosa aku bahawa Allah telah menerima korbanku dan menolak
korbanmu? Tidakkah engkau telah bersetuju cara penyelesaian yang diusulkan oleh ayah
sebagaimana telah kami laksanakan? Janganlah tergesa-gesa wahai saudaraku,
mempertaruhkan hawa nasfu dan ajakan syaitan! Kawallah perasaanmu dan fikirlah
masak-masak akan akibat perbuatanmu kelak!"
"Ketahuilah bahawa Allah hanya menerima korban dari orang-orang yang bertakwa yang
menyerahkan dengan tulus ikhlas dari hati yang suci dan niat yang murni. Adakah mungkin
sesekali bahawa korban yang engkau serahkan itu engkau pilihkannya dari gandummu yang
telah rosak dan engkau berikan secara terpaksa bertentangan dengan kehendak hatimu,
sehingga ditolak oleh Allah, berlainan dengan kambing yang aku serahkan sebagai korban
yang sengaja aku pilihkan dari ternakanku yang paling sihat dan kucintai dan ku serahkannya
dengan tulus ikhlas disertai permohonan diterimanya oleh Allah."
"Renungkanlah, wahai saudaraku kata-kataku ini dan buangkanlah niat jahatmu yang telah
dibisikkan kepadamu oleh Iblis itu, musuh yang telah menyebabkan turunnya ayah dan ibu dari
syurga dan ketahuilah bahawa jika engkau tetap berkeras kepala hendak membunuhku,
tidaklah akan aku angkat tanganku untuk membalasmu kerana aku takut kepada Allah dan
tidak akan melakukan sesuatu yang tidak diredhainya. Aku hanya berserah diri kepada-Nya
dan kepada apa yang akan ditakdirkan bagi diriku."
Nasihat dan kata-kata mutiara Habil itu didengari oleh Qabil, namun tidak dipedulikannya dan
sekali-kali tidak sampai menyentuh lubuk hatinya yang penuh rasa dengki, dendam dan iri hati
sehingga tidak ada tempat lagi bagi rasa damai, cinta dan kasih sayang kepada saudara
sekandungnya. Qabil yang dihasut oleh iblis tidak diberinya kesempatan untuk menoleh ke
belakang mempertimbangkan kembali tindakan jahat yang dirancangkan terhadap saudaranya,
bahkan bila api dendam dan dengki di dalam dadanya mulai akan padam, ditiup kembali oleh
iblis agar tetap menyala-yala.
Ketika Qabil bingung tidak tahu bagaimana caranya untuk membunuh Habil, menjelmalah iblis
dengan seekor burung yang dipukul kepalanya dengan batu sampai mati. Contoh yang
diberikan oleh iblis itu dilaksanakan ke atas diri Habil ketika ia tidur dengan nyenyak, maka
terkorbanlah Habil sebagai korban keganasan saudara kandungnya sendiri dan sebagai
korban pembunuhan pertama dalam sejarah manusia.
Qabil merasa gelisah dan bingung menghadapi mayat saudaranya. Ia tidak tahu apa yang
harus dilakukannya terhadap tubuh saudaranya yang semakin lama semakin busuk itu.
Diletakkannya tubuh itu di dalam sebuah peti yang dipikulnya, Qabil mundar-mandir dalam
keadaan sedih melihat burung-burung sedang berterbangan hendak menyerbu jenazah Habil.
Kebingungan dan kesedihan Qabil tidak lama kerana suatu contoh yang diberikan oleh Allah
SWT kepadanya bagaimana untuk menguruskan jenazah saudaranya itu. Allah SWT Yang
Maha Pengasih lagi Maha Bijaksana, tidak rela melihat mayat hamba-Nya yang soleh itu
tersia-sia demikian rupa, maka ditunjukkan kepada Qabil, bagaimana seekor burung gagak
menggali tanah dengan kaki dan paruhnya, lalu menyodokkan gagak lain yang sudah mati ke
dalam lubang yang telah digalinya, dan menutupi kembali dengan tanah.
Kemudian, kembalilah Nabi Adam AS kepada keluarganya. Ia tidak melihat Habil di antara
putera-puterinya yang sedang berkumpul. Bertanyalah ia kepada Qabil: "Di manakah Habil
berada? Aku tidak melihatnya sejak aku pulang." Qabil menjawab: "Entah, aku tidak tahu dia
ke mana! Aku bukan hamba Habil yang harus mengikutinya ke mana saja ia pergi."
Melihat sikap yang angkuh dan jawapan yang kasar dari Qabil, Nabi Adam AS dapat meneka
bahawa telah terjadi sesuatu ke atas diri Habil, puteranya yang soleh, bertakwa dan berbakti
terhadap kedua orang tuanya itu. Akhirnya terbukti bahawa Habil telah mati dibunuh oleh Qabil
sewaktu peninggalannya. Ia sangat sesal di atas perbuatan Qabil yang kejam itu di mana rasa
persaudaraan, ikatan darah dan hubungan keluarga diketepikan semata-mata untuk memenuhi
hawa nafsu dan bisikan syaitan yang menyesatkan.
Menghadapi musibah itu, Nabi Adam hanya berserah kepada Allah SWT dan menerimanya
sebagai takdir dan kehendak-Nya seraya mohon dikurniakan kesabaran dan keteguhan iman
baginya dan kesedaran bertaubat dan beristighfar bagi puteranya Qabil.
Al-Quran mengisahkan cerita kedua putera Nabi Adam ini dalam surah Al-Mai'dah ayat 27
sehingga ayat 32:
"Ceritakanlah kepada mereka kisah kedua putera Adam menurut yang sebenarnya, ketikakeduanya mempersembahkan korban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua
dan tidak diterima dari yang lain. Ia berkata: "Aku pasti membunuhmu!" Berkata Habil:
"Sesungguhnya Allah hanya menerima dari orang-orang yang bertakwa". (QS Al-Mai'dah: 27)
"Sungguh kalau kamu menggerakkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku sekali-kali
tidak akan menggerakkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Sesungguhnya aku takut
kepada Allah, Tuhan seru sekalian alam." (QS Al-Mai'dah: 28)
"Sesungguhnya aku ingin agar kamu kembali dengan dosaku dan dosamu sendiri, maka kamu
akan menjadi penghuni neraka, dan yang demikian itulah pembalasan bagi orang-orang yang
zalim." (QS Al-Mai'dah: 29)
"Maka hawa nafsu Qabil menjadikannya menganggap mudah membunuh saudaranya, sebab
itu dibunuhnyalah, maka jadilah ia seorang di antara orang-orang yang merugi." (QS
Al-Mai'dah: 30)
"Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan
kepadanya bagaimana dia seharusnya menguburkan mayat saudaranya. Berkata Qabil:
"Aduhai celaka aku, mengapa aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu aku
dapat menguburkan mayat saudaraku ini?" Kerana itu jadilah dia seorang di antara
orang-orang yang menyesal." (QS Al-Mai'dah: 31)
"Oleh kerana itu Kami tetapkan bagi Bani Israil, bahawa: Barangsiapa yang membunuh
seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh) orang lain, atau bukan kerana
membuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah membunuh manusia
seluruhnya. Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan seorang manusia, maka
seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia semuanya. Dan sesungguhnya telah
datang kepada mereka Rasul-Rasul Kami dengan keterangan-keterangan yang jelas,
kemudian banyak di antara mereka sesudah itu sungguh-sungguh melampaui batas dalam
berbuat kerosakan di muka bumi." (QS Al-Mai'dah: 32)
Dari kisah Habil dan Qabil, jelaslah bahawa Allah SWT hanya menerima korban dari
seseorang yang melakukannya dengan tulus ikhlas, tidak dicampuri dengan sifat riya', takabur
atau ingin dipuji. Barang atau binatang yang dikorbankan harus yang masih baik dan sempurnadan dikeluarkannya dari harta dan penghasilan yang halal. Jika korban itu berupa binatang
sembelihan, mestilah yang sihat, tidak mengandungi penyakit atau pun cacat. Jika berupa
bahan makanan, mestilah yang masih segar, baik dan belum rosak atau busuk.
Dari peristiwa tersebut juga, jelaslah bahawa pengendalian jenazah manusia yang terbaik
adalah dengan cara penguburan sebagaimana telah diajarkan oleh Allah kepada Qabil. Itulah
cara paling sesuai dengan martabat manusia sebagai makhluk yang dimuliakan dan diberi
kelebihan oleh Allah SWT di atas makhluk-makhluk yang lain, menurut firman Allah: "Dan
sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam. Kami angkut mereka di daratan dan di
lautan. Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan
kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan." (QS Al-Isra':
70)